جشنواره خاتم
Khatam Festival

مصاحبه با آقای شاه آبادی

1,671

نخستین جشنواره خاتم با موضوع داستان کوتاه پیامبر رحمت(ص) با همکاری بنیاد ارشاد و رفاه امام صادق(ع) ، مؤسسه شهر کتاب ومجمع ناشران انقلاب اسلامی و با هدف گسترش آثار ادبی درباره سیره پیامبر مکرم اسلام برگزار می شود.

 

در این خصوص با حمیدرضا شاه آبادی به مصاحبه پرداختیم.

 

شاه‌آبادی:

حساسیت‌ها مانع از تولید یک اثر شاخص داستانی در موضوع پیامبر شده است

 

حمیدرضا شاه آبادی با اشاره به اهمیت برگزاری جشنواره خاتم گفت: گمان می‌کنم که برگزاری جشنواره خاتم یک اتفاق خوب است. اگر در واقع شرایط فراهم شود که تولیدات ادبی پیرامون نبی اکرم داشته باشیم و این تولیدات مورد ارزیابی قرار بگیرد در سال‌های آینده شاهد موج قابل توجهی از تولیدات پیرامون شخصیت نبی مکرم اسلام خواهیم بود.

 

*لازم است با زبان امروز به انتشار پیام‌های زندگی‌ساز پیامبر پرداخته شود

 

وی تولید داستانی پیرامون زندگی با زبان و ابزار روز را مورد تأکید قرار داد و گفت: شرایط امروز زندگی و دنیا بیشتر از هر زمانی ایجاب می‌کند که از پیام‌های انسانی و زندگی ساز نبی مکرم و ائمه معصومین استفاده شود و به نظرم می‌رسد که لازم است و جا دارد که با ادبیات و زبان امروز به این پیام‌ها بیشتر از هر زمان دیگری پرداخته شود.

 

این نویسنده در بخش دیگری از سخنانش گفت: گمان می‌کنم می‌شود که با زبان داستان به زندگی معصومین پرداخت. اگر زندگی معصومین را نشود در قالب تخیل بیان کرد، اما در حاشیه می‌توان حوادث و حرف‌های بسیاری را خلق کرد. کارهای خوبی هم در این زمینه خلق شده که ثابت می‌کند این مسئله شدنی است.

 

او گفت: گمان نمی‌کنم نوشتن و یا تعریف یک قواعد جدید برای داستان دینی دلالتی داشته باشد، بلکه توجه به قواعد داستان نویسی به معنای عام و احترام گذاشتن به مبانی دینی موجب خلق داستان‌های خوبی خواهد شد.

*داستان‌های دینی نیز می‌توانند تحت یک نوع ادبی مطرح شوند

شاه‌آبادی در ادامه با اشاره به این‌که گونه‌ای تحت عنوان داستان دینی وجود دارد گفت: داستان‌های دینی نیز می‌توانند به عنوان یک نوع مطرح شوند در واقع داستان‌هایی که به تاریخ ادیان و مسائل فلسفی و اجتماعی نهفته در ادیان وجود دارد قابلیت طرح شدن در قالب داستان را دارند.

او دلیل عدم تولید اثر شاخص در سطح آثار برتر ادبیات جهان در موضوع پیامبر را این‌طور عنوان کرد و گفت: از آنجا که سطح داستان‌نویسی ما بالا نیست و در موارد خاص مانند این موضوع به خاطر وجود اختلاف نظرها و احیاناً حساسیت‌ها باعث شود که با این بنیه ضعیف نتوانیم از پس تولید یک اثر شاخص در سطح آثار برترجهان بر بیاییم.

او افزود: یک نویسنده معتقد و آگاه به مسائل داستان نویسی می‌تواند به خلق ادبی پیرامون شخصیت گرانقدر پیامبر اسلام(ص) دست بزند. منظورم یک داستان‌نویس آگاه به مسائل دینی است که قلباً معتقد به مبانی دینی باشد می‌تواند دست به تولید اثر ادبی بزند و ضرورتی ندارد که یک عالم دینی بخواهد داستان بنویسد.

این نویسنده گفت: نویسنده باید حداکثر استفاده از منابع موجود را بکند و به افرادی که در این زمینه اطلاعات دارند رجوع کند و مانند جمع آوری اطلاعاتی که برای خلق اثر در یک زمینه دیگر انجام می‌دهد در این زمینه نیز لازم است که همان تحقیقات را انجام دهد.

او در پایان به کارکرد جشنواره «خاتم» نیز اشاره کرد و گفت: فکر می‌کنم قبل از هر چیز جشنواره خاتم باید اهداف خود را روشن کند و رفتارهایی که انجام می‌دهد برای رسیدن به این اهداف باشد و صرفا به برگزاری یک جشنواره و یا مراسم و اهدای جایزه اکتفا نکند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.