جشنواره خاتم
Khatam Festival

تاکید بر روایتی منسجم و گزینشی از زندگی پیامبر در یک کتاب

801

روح افزا: سید‌هاشم محلاتی در چهارچوب سنتی حوزه علمیه باقی نماند/ تاکید بر روایتی منسجم و گزینشی از زندگی پیامبر در یک کتاب

روح افزا گفت: تفاوت آثار سید‌هاشم محلاتی با سایر کسانی که هم نسل او بودند در این بود که حاج آقا در چهارچوب سنتی حوزه علمیه باقی نماند که فقط تالیفاتش برای حوزه باشد، بلکه تلاش می‌کرد مردم را آگاه کند و برخی از برهه‌های تاریخ که می‌توانست برای مردم ارزشمند باشد را ترجمه و تالیف کند.

 

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)، نشست نقد و بررسی کتاب «زندگانی حضرت محمد خاتم النبیین» تالیف‌هاشم رسولی محلاتی با حضور سعید روح افزا، سید حسین رسولی محلاتی و میثم رشیدی مهرآبادی عصر روز گذشته در تکیه کتاب موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

کتاب «زندگانی حضرت محمد خاتم النبیین» از سوی انتشارات دفتر نشر فرهنگ اسلامی‌به چاپ رسیده و در بردارنده تاریخ زندگانی پیامبر اسلام(ص) است که با بهره گیری از منابع تاریخی و حدیثی اهل سنت و شیعه به نگارش درآمده و بیشتر گزارشی و نقلی است، و در مواردی نیز، نویسنده دیدگاه تحلیلی خود را بیان و آن را در پانزده فصل تنظیم کرده است.

نسب رسول خدا؛ ولادت رسول خدا و شرح زندگانی آن حضرت تا ازدواج با خدیجه؛ ازدواج با خدیجه و ماجراهای بعد از آن تا بعثت؛ بعثت رسول خدا؛ هجرت رسول خدا؛ سال دوم هجرت و جنگ بدر؛ سال سوم هجرت و جنگ احد؛ سال چهارم هجرت؛ سال پنجم هجرت و غزوه خندق؛ سال ششم هجرت؛ سال هفتم هجرت؛ سال هشتم هجرت؛ سال نهم هجرت؛ سال دهم هجرت؛ سال یازدهم هجرت از مباحث این کتاب است.
 

روح افزا در این نشست طی سخنانی درباره این کتاب گفت: این کتاب و سایر آثاری که ‌هاشم رسولی محلاتی به دفتر نشر فرهنگ اسلامی‌ می‌دادند تکمیل کننده آثار ایشان در سیره نبوی بود. دفتر نشر یک موسسه کتاب قدیمی‌ با سابقه طولانی است. در دهه ۵۰ این موسسه شروع به فعالیت کرد و از همان موقع آثار ارزشمند نویسندگان خوش قلم و متعهد به اسلام ناب را منتشر کرد و در اختیار مخاطبان کم سن و سال تر قرارداد. زیرا قصد بر این بود که طیف بیشتری از مردم این مطالب را بشنوند.

او افزود: یکی از شخصیت‌های برجسته که می‌توانست در این زمینه همکار دفتر نشر باشد آیت الله رسول محلاتی بود که شماری از آثار او در دفتر نشر به مرور منتشر شد و یکی از آنها همین کتاب زندگانی حضرت محمد خاتم النبیین(ص) است.

روح افزا با اشاره به اینکه استقبال مخاطب از این کتاب به قدری بود که این کتاب چاپ‌های متعددی شده و جزو کتاب‌های پرفروش به مخاطب پرفروش و پرمخاطب رسولی محلاتی است عنوان کرد: محور نگارش حجت الاسلام سید‌هاشم رسولی محلاتی وقایع نگاری در داستان است و حاج آقا در یکی دو سال آخر عمر طرحی به دفتر نشر داد که مجموعه آثار او را منتشر کند و من در دفتر نشر طرحی را تنظیم کردم که مجموعه مطالب او باتوجه به سرفصل‌های اصلی در چهار جلد به صورت یکجا چاپ شود.

او بیان کرد: از منظر من تفاوت آثار سید‌هاشم محلاتی با سایر کسانی که هم نسل او بودند در این بود که حاج آقا در چهارچوب سنتی حوزه علمیه باقی نماند که فقط تالیفاتش برای حوزه باشد، بلکه تلاش می‌کرد مردم را آگاه کند و برخی از برهه‌های تاریخ که می‌توانست برای مردم ارزشمند باشد را ترجمه و تالیف کند. این عبور از انجام تکالیف ویژه حوزه خود یک فضیلتی بود که حاج آقا داشت.

به گفته روح‌افزا، هر قلمی‌ خصوصیات خاص خود را دارد و هرکسی وارد دریای حقایق دین می‌شود به اندازه خودش می‌تواند صید و شکار کند. آثار سید‌هاشم رسولی محلاتی نیز رنگ و بوی خاص خود را داشت و نباید آن را با آثار دیگران مقایسه کرد. آثاری که دفتر نشر و فرهنگ اسلامی‌ در حوزه تاریخ منتشر می‌کند به صورت مرتب و مجموعه ای چاپ و منتشر می‌شود و عمدتا صبغه تحلیلی دارد. در واقع تفاوتش با آثار حجت الاسلام سید‌هاشم رسولی محلاتی در این است که شاید کار آنها از نظر سطح مخاطب بالاتر است. رسولی محلاتی مبنا را بر ذکر وقایع و بیان ماجراها می‌برد و خواننده را خیلی به سمت تحلیل این وقایع نمی‌برد. روایت او روایتی شیرین و متصل و با نظم خاص خود است که مخاطبان خاص خودش را هم دارد.

 

 

در ادامه ححت الاسلام حسین رسولی محلاتی به ایراد سخن پرداخت و گفت: دفتر نشر فرهنگ اسلامی‌ بیشترین آثار حجت الاسلام‌هاشم رسولی محلاتی را منتشر کرد و سپس بوستان کتاب قم دفتر تبلیغات اسلامی‌و بخشی از آثار ایشان هم در انتشارات شمیم یاس ولایت منتشر شد. این سه انتشارات با هدف تجمیع آثار حجت الاسلام مشغول به کار شدند که با افزایش قیمت کاغذ نشد تمام آن آثار منتشر شده و اتفاقات خوب رقم بخورد. سید‌هاشم رسولی محلاتی یکسری غوامض قرآنی را با شیوه‌های خود بازنمایی کرده است که وقتی کسی ترجمه را می‌خواند در فضای آن قرار بگیرد. او برای ترجمه قرآن بیش از صد مرجع را در کنار خود داشت و در طول ۶ ماه متن اولیه حاضر شد.

او افزود: اینکه چطور حاج آقا علیرغم همه گرفتاریه‌ها فرصت نوشتن را به دست می‌آورد به این دلیل بود که او بسیار منظم بود و داشتن نظم در زندگی برای حاج آقا بسیار نهادینه شده بود به طوری که نمی‌گذاشت هیچ چیز این نظم را به هم بریزد. او وقت خود را به بطالت نمی‌گذراند و به محض اینکه فرصت خالی پیش می‌آمد کتابشان را باز کرده و چند خطی می‌خواندند و می‌نوشتند و نسبت به اتلاف وقت بسیار حساس بود.

در انتها حسین رسولی محلاتی بیان کرد: در این کتاب – زندگانی حضرت محمد خاتم النبیین(ص)- مشاهده می‌کنیم که سید‌هاشم محلاتی داستان‌های جذابی را از لا به لای داستان‌ها و اتفاقات متکثر تاریخی گزینش کرده و با یک نخ تسبیح خاص خودش، این دانه‌ها را به هم متصل کرده است.  

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.