جشنواره خاتم
Khatam Festival

برگزیدگان چهارمین جشنواره خاتم معرفی شدند

2,218

برگزیدگان چهارمین دوره جشنواره خاتم معرفی شدند

بعدازظهر روز شنبه چهاردهم اردیبهشت ماه نود و هشت برگزیدگان دوره چهارم جشنواره خاتم در مرکز فرهنگی شهرکتاب با حضور مهندس محسن چینی فروشان، علی اکبر اشعری، مجید قیصری ، مصطفی رحماندوست، دکتر محمدرضا سنگری، حمیدرضا شاه آبادی ، زهرا زواریان، مجتبی رحماندوست و جمعی از نویسندگان معرفی شدند در این مراسم از حسین فتاحی به خاطر کتاب  365 روز با پیامبر(ص) تجلیل بعمل آمد و همچنین در شروع مراسم یادداشت دکتر محمد علی موحد توسط آقای علی اصغر محمدخانی قرائت شد. در پایان مراسم بیانیه داوران هر دو بخش جشنواره قرائت شد و در آخر جوایز برگزیدگان اهدا گردید.

بیانیه هیئت داوران بخش کودک و نوجوان چهارمین دوره جشنواره خاتم

به نام خدایی که باران کلمه اوست

قلم ابزار کوچکی است که برای رقم زدن اتفاقی بزرگ نیازمند جسارت و شجاعت صاحب قلم است، به ویژه وقتی قرار است ایده­هاوطرح­ها، داستان­ها را رقم بزنند و جهانی نو بسازند. و ویژه­تر زمانی است که با تمام محدودیت­ها و چارچوب­ها، نویسنده جرات به خرج می­دهد و با الهام از سیره پیامبر اسلام(ص)، داستانی تاثیرگذار خلق می­کند. و دشوارتر، نوشتن داستان در این حوزه برای کودکان و نوجوانان است. نویسنده­ای که قصد ورود به حیطه­ ادبیات داستانی کودک و نوجوان را دارد، افزون بر دارا بودن خلاقیت و قوه­ تخیل و شناخت ساختار داستان و تسلط به عناصر داستانی، نیازمند داشتن اطلاعات روانشناختی از تیپ­های شخصیتی کودکان و نوجوانان برای شناخت و درک علاقه­ها، انگیزه­ها، مشکلات و نیازها و شیوه­های جذب آنان است؛ از این رو جرات وشجاعت ایده­پردازانی را که قلم به دست گرفته و داستان­های خود را برای کودکان و نوجوانان روی کاغذ آورده و برای جشنواره خاتم ارسال کرده­اند، تحسین می­کنیم.

    گروه داوران جشنواره خاتم، پس از بررسی ۲۸۷  اثر اعلام می­دارد که میان آثار ارسالی و آثاری که از ساختار داستانی محکم و منسجمی برخوردار باشند و از کلیشه­ها و بازنویسی­ فاصله گرفته و درونمایه آن­ها مفهومی از زندگی، سیره و منش پیامبر اکرم(ص)  را القا کند، فاصله بسیار است.

     مجموع آثار رسیده به جشنواره امسال در گروه سنی کودک و نوجوان فاقدخلاقیت ونوآوری بود و بیش­ترین تعدادبه بازنویسی رویدادی تاریخی و یاگردآوری اختصاص یافته بود. در اندک آثاری هم که بازنویسی نبودند، ضعف ساختاری و تکنیکی قابل توجه دیده می­شد.

سرانجام گروه داوران از بین آثار رسیده، سه اثر راشایسته تقدیر دانست. آثارتقدیری عبارتند از:

 پروانه های شیشه ای نوشته معصومه عیوضی

عشق محکوک نوشته معصومه علیزاده صدقیانی

اگر سوال نباشد نوشته مبینا صالحی

و در بخش آثار برگزیده، گروه داوران هیچ اثری را شایسته رتبه دوم و سوم ندانست.

     و اما رتبه اول : هیات داوران جایزه رتبه اول را  علی رغم ضعف در شخصیت­پردازی، اما به دلیل ساختار داستانی قابل قبول، ملموس بودن فضای داستان، استفاده غنی از فرهنگ قومی، نثر و زبان همخوان با فضای داستان و نیز انتخاب مابه­ازای امروزی برای نادیده­ گرفتن حقوق زنان پیش از اسلام با رای قاطع به داستان “بچه پوش” نوشته زینب اسماعیلی تقدیم می کند.

امید است در سال­های پیش­رو، جشنواره  خاتم شاهد خلق و آفرینش داستان­هایی جذاب و محکم با نگاهی عمیق و تامل برانگیز به سیره پیامبر اسلام(ص) باشد.

     هیأت داوران بخش کودک و نوجوان چهارمین دوره جشنواره خاتم

                مصطفی رحماندوست، طاهره ایبد، افسانه شعبان نژاد

باسمه تعالی

بیانیه هیئت داوران بخش بزرگسال چهارمین دوره جشنواره خاتم

لقد کان لکُم فی رسول الله اسوهً حَسَنهً   21  احزاب

رسول خدا، الگوی زیبا زیستن است.

جشنواره خاتم به چهارمین منزل رسید؛ تکاپویی برای شناختن و شناساندن وجه الگویی و اُسوه ای شخصیت و سلوک پیامبر اعظم و طرح «خُلق عظیم» و زیبایی های رفتاری او، به مدد داستان کوتاه. انصاف باید داد که ۳۸۹  اثر دریافت شده در حوزه بزرگسال در مقایسه با سه دوره پیشین، در افقی فراتر ایستاده اند.

آنچه چهارمین دوره را شاخص تر و ممتازتر می سازد- به اعتراف همه داوران- چند ویژگی زیراست:

  1. حضور نویسندگان شاخص و نام آشنای عرصه داستان نویسی و ارسال گاه چند اثر ستودنی آنان به جشنواره . حدود سی و پنج نفر از شرکت کنندگان، نویسندگانی هستند که چندین اثر داستانی یا مجموعه داستان به چاپ رسانده اند.
  2. نگاه های تازه و گشودن پنجره هایی بدیع برای تماشا و طرح سیره پیامبر و پویه در زوایا و ژرفای زندگی و رفتار پیامبر در زیست فردی و اجتماعی. بخشی از داستان ها به ابعادی از حیات پیامبر پرداخته بودند که گواه، تتبع و مطالعه ژرف و دقیق آن ها در تاریخ انبیا، به ویژه تاریخ زندگی رسول مکرم اسلام است.
  3. بافتار و ساختارمنسجم تر داستانی و پرهیز از اطناب (درازگویی های ناروا) درعمده داستان ها به چشم می خورد، هر چند برخی نمونه ها می توانست با تعدیل و بازنگری و بازنگاری، پیکره ای به سامان تر بیابد.
  4. ایده های شیرین وشگفت، ویژگی برجسته دیگر در تعدادی از داستان ها بودکه گاه واقعاً اعجاب آور و تحسین برانگیزبود.

۵-پیوند میان دیروز و امروز وگره زدن مسائل و پدیده های عصری و به زبان دیگر معاصرسازی یا معاصریابی پیامبر از مقوله های چشم نواز در آثار ارسالی چهارمین جشنواره خاتم است. پرداخت هنرمندانه و عالمانه، دیدن پیامبر در «اکنون» ، خروج از گذشته نگری و «تاریخی» کردن و جود پیامبر، پیامبر را الگویی«برای همه» و «برای همیشه» می سازد، باید نسل های امروزدریابند که زیست زیبای رسول الله یا همان«اسوه حسنه» بودندر حصار هیچ عصری و نسلی محدود و محصور نمی شود. نمونه هایی درخشان و ارجمند در داستان های جشنواره چهارم، هوشمندانه و ظرافتمندانه این مهم را دریافته و نگاه «امروزین و معاصر » به پیامبر داشتند.

۶- پختگی نثر و ویراستگی و پیراستگی در قیاس با دوره های قبلی ، در مجموع داستان ها احساس می شد هرچند هنوز درنگ و دقت های بیشتری باید به کار گرفته شود. شناخت دقیق تر ابعاد و اضلاع و ویژگی های زبان فارسی یاریگر نویسندگان در پرداخت و انتظام زبان داستان خواهد شد. دیگر اغلاط فاحش املایی و نحوی در آثار نویسندگان توجیه پذیر نیست. 

۷-همدلی و همراهی چند نسل داستان نویس در این جشنواره نیز از رخدادهای مبارک و خجسته آن است نویسندگان کار آزموده و مجّرب و خوش پیشینه، با نویسندگان جوان و حتی نوجوان گواه «همگانی و فراگیر» شدن جشنواره است و معلوم است پیامبر از آن «همه» است و همگان باید «دین» خویش را در قلمرو قلم نسبت به وی ادا کنند. 

امید است در تداوم این راه، شاهد و ناظر حضوربیشتر، شکوفایی افزون تر و اعتلای حوزه ادبیات داستانی در شناسایی و شناساندن رسول بشیر و نذیر ، پیامبر پاکی و پارسایی و پاکسازی، پیک رحمت و رأفت و زیستن دادگرانه و ستم ستیزانه و مهرگسترانه وی باشیم. پنجمین جشنواره خاتم چگونه خواهد بود؟ پاسخ را در آثار وزین و ارزنده شما نویسندگان عاشق و عارف پیامبر جست وجو باید کرد.

  داستان‌های تقدیری بدون ترتیب اولویت:

بهای آدم ماندن نوشته یوسف قوجق

جلیقه نجات زیر صندلی شماست نوشته حسین لعل بذری

سند نوشته سمیه لندی اصفهانی

این آثار به دلیل نگاه نو، ساختار داستانی مناسب، سوژه‌ای قابل توجه، زبان داستانی و نثری روان، از سوی هیأت داوران شایسته تقدیر شناخته شده‌اند:

رتبه های بالاتر:

رتبه سوم مشترکا به داستان حکایت آن گردن آویز ظفار نوشته مهدی کفاش و داستان محمد تورات کارگردان نوشته مهدی عزیز اللهی تعلق گرفت

رتبه دوم به داستان   نامت را به من بده  نوشته مصطفی محمدی تعلق گرفت

هیات داوران هیچ داستانی را از داستانهای بالا آمده در مرحله نهایی شایسته رتبه اول ندانست

هیات داوران جایزه ویژه خود را به داستان تحفه زغال فروش نوشته عرفان پاپری دیانت تقدیم می کند.

هیات داوران در بخش بین الملل از داستان  المووده  نوشته شیخ علی حسین حمادی از کشور لبنان  تقدیر به‌عمل می آورد.

هیأت داوران امیدوار است در دوره‌های بعد جشنواره، به داستان و داستان‌هایی دست یابد که هرکدام قدرتمندانه‌تر از دیگری،سطح ادبی جشنواره را بالاتر برده، زمینه‌ای برای ظهور و بروز ادبیات قدسی را فراهم آورد. بی‌شک، آن روز به یاری دم محمدی‌اش ، دیر نخواهد بود. انشاءا…

                              هیأت داوران بخش بزرگسال چهارمین دوره جشنواره خاتم

محمدرضا سنگری، مجید قیصری، حمیدرضا شاه آبادی، مجتبی رحماندوست، زهرا زواریان

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.