جشنواره خاتم
Khatam Festival

رونمایی از کتاب های جشنواره خاتم و پوستر جایزه کتاب صادق

1,492

آیین رونمایی از کتاب های منتخب نخستین جشنواره خاتم و رونمایی از پوستر جایزه کتاب صادق، پیش از ظهر امروز با حضور جمعی از چهره ها و مسوولان فرهنگی کشور در محل مسجد جامع امام صادق (ع) برگزار شد.

در ابتدای این مراسم، مجید قیصری؛ دبیر علمی نخستین جشنواره خاتم با بیان اینکه انگیزه اصلی از برگزاری این جشنواره، گذاشتن یک سنگ بنای خوب برای داستان کوتاه با موضوع پیامبر گرامی اسلام بود، اظهار کرد: با انتشار فراخوان، ۹۵۰  اثر به دبیرخانه جشنواره رسید که پس از داوری ‌های اولیه ۷۶۰ اثر انتخاب شدند. از میان این آثار ۵۲۰ اثر در حوزه بزرگسال بودند که از میان آنها ۶۶ اثر به مرحله نهایی رسید. در بخش کودک نیز ۲۴۰ اثر راهی این دبیرخانه شد که از میان آن‌ها ۵۰ اثری که به مرحله نهایی راه یافت.

وی با اشاره به انتشار گزیده ای از این داستان های منتخب در دو کتاب ویژه بزرگسالان و کودکان، گفت: هرچند کیفیت و کمیت آثار رسیده به این دوره، ما را شگفت زده کرد اما امیدواریم برای سال آینده، سطح کیفی و کمی آثار بهتر باشد.

در ادامه این مراسم، مهدی فیروزان؛ مدیرعامل شهر کتاب از استمرار این جشنواره در سال های آینده خبر داد و تصریح کرد: هریک از ادیان ابراهیمی، پیامی برای جهانیان داشتند و پیام اسلام به عنوان آخرین و کاملترین دین، اخلاق است. چراکه بشر امروز بیش از هر زمان به اخلاق نیاز دارد.

وی خاطرنشان کرد: هدف از برگزاری این جشنواره، استفاده از مبانی اخلاقی آخرین دین خداوند برای دعوت به سمت حقیقت و عبودیت و ایمان است. و داستان کوتاه بهترین محمل برای انتقال پیام اخلاقی پیامبر اسلام و پاسخگویی به نیاز جامعه است.

فیروزان ادامه داد: در حوزه تفکر و هنر، داستان کوتاه همچون ورزش دو میدانی که ورزش مادر است، مادر همه هنرهاست و قدرتمندترین ابزار هنری برای تربیت انسان به شمار می رود.

مدیرعامل شهر کتاب در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به رونمایی از پوستر جایزه کتاب صادق، گفت: با اینکه ما در کشوری شیعه زندگی می کنیم اما آثار کمی در ارتباط با امام صادق (ع) منتشر شده است. از این رو به همت دانشگاه امام صادق (ع) و بنیاد امام صادق (ع)، جایزه کتاب صادق با محوریت کتاب ها و پایان نامه های دانشگاهی درباره آن حضرت، شکل گرفته است.

در بخش دیگری از این مراسم، حجت الاسلام سید مصطفی میرلوحی؛ عضو هیأت امنای دانشگاه امام صادق(ع) با اشاره به خباثت های صورت گرفته در مورد شیعیان اهل بیت، اظهار کرد: هرجایی که سخن از علوم و معارف محمد (ص) و اهل بیت است، شاهد بروز دشمنی و خباثت دشمنان در قالب های مختلف از جمله کاریکاتور، کتاب، فیلم، انیمیشن و… هستیم.

وی افزود: وظیفه ما این است که در برابر این خباثت ها، با بهره گیری از ابزارهای مختلف از جمله فرهنگ و هنر به مقابله برخیزیم.

میرلوحی با تاکید بر لزوم استفاده از همه ابزار و امکانات برای انتقال معارف اهل بیت، گفت: شعر اثری دارد که نثر ندارد و می توان از این قالب هنری برای انتقال معارف اهل بیت بهره گرفت.

عضو هیأت امنای دانشگاه امام صادق(ع)، تصریح کرد: برگزاری جشنواره خاتم و جایزه کتاب صادق از اقدامات موثری است که در این زمینه صورت گرفته است.

 

 

 

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.