جشنواره خاتم
Khatam Festival

در چهار سال گذشته حدود ۲۵۰۰ داستان برای پیامبر(ص) نوشته شده است

1,963

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست خبری چهارمین دوره جشنواره داستان خاتم صبح امروز (۲۷ فروردین) با حضور محسن چینی‌فروشان، علی‌اکبر اشعری، رئیس جشنواره خاتم و مجید قیصری، دبیر این دوره از جشنواره در دفتر نشر فرهنگ اسلامی برگزار شد.
 
علی اکبر اشعری در ابتدای این نشست اظهار کرد: نیاز امروز ما هم به‌عنوان فرد و جامعه مسلمان و هم به عنوان قیام کنندگان به استقرار نظام اسلامی به تأسی از رفتار پیامبر اکرم همچنان که خداوند تعالی در آیه ۲۱ سوره احزاب فرمود: «قطعا براى شما در [اقتدا به] رسول خدا سرمشقى نیکوست براى آن کس که به خدا و روز بازپسین امید دارد و خدا را فراوان یاد مى‌‏کند.» درنگاه قرآن میزان دوری و نزدیکی به اولیای الهی، تبعیت از آنهاست. خداوند در آیه ۶۸ سوره آل عمران می‌فرماید: «البته نزدیک‌ترین مردم به ابراهیم کسانی هستند که از او تبعیت کنند.»
 
وی ادامه داد: بنابراین اگر بخواهیم محمدی باشیم باید خلق و خوی پیامبر عزیزمان را سرمشق قرار دهیم. ببینیم ارتباط او با خودش با خدا با مردم اعم از خانواده، دوستان، دشمنان و عموم مردم چگونه بوده است. و خلاصه ساحت‌های ارتباطی پیامبر با خود، خدا مردم تاریخ و طبیعت را بشناسیم و در همان مسیر حرکت کنیم.
 
رئیس جشنواره خاتم با اشاره به آمار این دوره از جشنواره گفت: خداوند متعال پیامبر را برای هدایت مردم در مسیر حق انگیخت تا بهترین راه شناخت پیامبر اکرم (ص) مراجعه به قرآن کریم باشد. جشنواره خاتم تلنگر و تذکری است در این راستا و بحمدالله در این سه دوره شاهد حضور تعداد زیادی از افراد در جشنواره بوده‌ایم. ما امیدواریم به برکت این جشنواره هر روز انس‌مان با پیامبر بیشتر شود. در جشنواره چهارم ۶۷۸ نفر شرکت کردند که ۲۸۸ اثر در گروه کودک و نوجوان و ۳۹۰ اثر در گروه سنی بزرگسال آثار ارسال کردند. ۲۵ اثر هم از کشورهای لبنان، سوریه و عراق به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.
 
وی ادامه داد: همچنین در بخش کودکان که ۶۰ درصد شرکت‌کنندگان دانش‌آموز بودند، بیشترین آثار به ترتیب از استان‌های ایلام، آذربایجان غربی و گیلان به دبیرخانه رسید و در بخش بزرگسال که ۷۰ درصد شرکت‌کنندگان دارای مرک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری بودند، بیشترین آثار از استان‌های تهران، اصفهان و آذربایجان شرقی به دبیرخانه ارسال شده است.
 
اشعری در پایان گفت: در این دوره نیز تلاش داریم تا جایزه ویژه هیات داوران را داشته باشیم تا اگر کسی اثر قابل قبولی از نظر ادبی نوشته و به پیامبر اکرم (ص) پرداخته است اما به سیره وی توجهی نداشته است، نیز مورد تقدیر قرار گیرد.
 
چینی‌فروشان که دیگر سخنران این نشست بود با اشاره به بخش‌های این جشنواره گفت: چهارمین دوره جشنواره خاتم مثل سه دوره قبل در حوزه داستان کوتاه با دو رده سنی بزرگسال و کودک و نوجوان برگزار شد. ما این برنامه را داشتیم که این جایزه را در حوزه‌های دیگر ببریم اما ظرفیت داستان کوتاه به قدری زیاد است که فعلا تصمیم گرفتیم در همین حوزه ادامه دهیم. خوشبختانه به عقیده داوران آثار این دوره از کیفیت بیشتری برخوردار بوده است.
 
وی ادامه داد: تا به امروز حدود ۲هزار و ۵۰۰ اثر در چهار دوره گذشته برای جشنواره ارسال شده است. این یعنی طی ۴ سال ۲هزار و ۵۰۰ اثر درباره سیره پیامبر اکرم (ص) نوشته شده است و این اتفاق بسیار خوب و مبارکی است.
 
مدیر دفتر نشر فرهنگ اسلامی درباره فعالیت این دفتر گفت: این جشنواره از سوی دفتر نشر فرهنگ اسلامی برگزار می‌شود که موسسه‌ای غیرانتفاعی است و تاسیس آن به قبل از انقلاب (۱۳۵۳) برمی‌گردد. این موسسه در شرایطی ویژه و خاص با حضور شخصیت‌هایی چون شهید باهنر، شهید بهشتی، سیدرضا برقعه‌ای و علی گل‌زاده در خفقان و انسداد سیاسی دوران قبل از انقلاب شروع و فعالیت کردند تا بتواند در آن دوره افراد فرهنگی مذهبی تربیت کنند.
 
وی افزود: این موسسه توانست در آن شرایط ویژه یک مبارزه فرهنگی اصیل اسلامی را شکل دهد. خوشبختانه فعالیت‌های این دفتر از آن روزگار تا امروز ادامه داشته اما طبیعتاً یک سری از وظایف در موسسه عوض شده است. یک زمان کتاب تنها رسانه بود اما امروز رسانه‌هایی مثل فضای مجازی زیاد شده است. یکی از فعالیت‌هایی که از چهار سال پیش به فعالیت‌های موسسه اضافه شده، برگزاری جشنواره خاتم است تا بدین وسیله بتوانید به مظلومیت پیامبر اکرم(ص) بپردازیم. ایشان مبدأ تاریخ جدید و خاتم بشریت هستند؛ بنابراین پرداختن و دفاع از مظلومیت و شناساندن ایشان به جوانان اهمیت ویژه‌ای دارد و امیدواریم که بتوانیم این راه را ادامه دهیم.
 
چینی‌فروشان در بخش پایانی صحبت‌هایش اظهار کرد: یکی از انگیزه‌های ما برای برگزاری این جشنواره این بود که به پیامبر اکرم (ص) کم پرداخته شده است؛ به طوری که از ۳۰۰سال پیش تا امروز حداکثر ۲۵۰ کتاب در حوزه‌های مختلف درباره پیامبر نوشته شده است.
 
مجید قیصری که آخرین سخنران این نشست بود با اشاره به اهمیت ادبیات دینی گفت: ادبیات دینی ما به شکل جدی بعد از انقلاب شکل گرفت خصوصا در هه ۶۰ که ادبیات تصریحی داشتیم و به زندگی مستقیم ائمه (ع) پرداخته شده است. اما خوشبختانه هرچه جلوتر آمدیم مطالب تغییر کرد و بیشتر به ادبیات پرداختیم و این موضوع باعث شد تا دست نویسندگان باز باشد.
 
وی ادامه داد: ما در دهه ۶۰ به تکرار رسیده بودیم؛ چراکه مگر چندبار می‌توان داستان حر یا عاشورا یا زندگی پیامبر (ص) را تعریف کرد؛ اما این تغییر نگاه باعث شد که حرهای زمانه را شناسایی کنیم و به بیان تصمیمات مهم آن‌ها بپردازیم. در داستان‌های کوتاه جشنواره خاتم نویسندگان از زوایایی جدید به زندگی و سیره پیامبر می‌پردازند که شگفتی دارد. رشد این چهار دوره نشان می‌دهد که ما راه را درست رفتیم. باید در اینجا بگویم که در دوره‌های اول و دوم سطح آثار خیلی قابل قبول نبود؛ اما امروز داستان‌هایی داریم که به آن‌ها افتخار می‌کنیم.
 
دبیر این دوره از جشنواره خاتم در توضیح بخش بین‌الملل گفت:‌ با اینکه ما هنوز نتوانسته‌ایم،تبلیغات مناسبی در سطح کشور داشته باشیم اما خوشبختانه صدایمان به سایر کشورها رسیده است و امروز می‌بینیم که از کشورهای عربی برای جشنواره آثاری ارسال شده است. در حال حاضر صحبتی را نیز با نویسندگان و گروه‌های فرهنگی ـ ادبی کشور ترکیه و آذربایجان داشته‌ایم تا آن‌ها نیز به این فضا وارد شوند تا شاهد هرچه بهتر برگزار شدن بخش بین‌المللی این جایزه باشیم.
 
وی افزود: من شخصا به آینده خیلی امیدوارم؛ چراکه امروز در جشنواره خاتم به زبانی رسیده‌ایم که می‌تواند ادبیات خلق کنیم. در حوزه رمان نیز صحبت‌هایی انجام شده است که اگر انشاالله به نتیجه مطلوب برسیم آن را نیز اعلام خواهیم کرد تا در جایزه خاتم به بخش رمان نیز بپردازیم.

 
قیصری با اشاره به اهمیت بخش آموزش گفت: ما از سال نخست جشنواره به بخش آموزش توجه ویژه‌ای داشتیم و سعی کردیم که این موضوع را به شکل جدی پیگیری کنیم؛ در حال حاضر نیز مکاتباتی را با ۵ استان انجام داده‌ایم تا بتوانیم کلاس‌های آموزشی‌ را در این استان‌ها برگزار کنیم. بنابراین این جشنواره به دنبال این نیست که تنها اثر تولید کند و به آموزش نیز توجه دارد. البته سه سال است که در بخش فضای مجازی نیز فعالیت‌هایی داشته‌ایم و هر هفته آموزش‌های مداوم در آنجا انجام شده است.
 
وی ادامه داد: در حال حاضر از استان‌های اصفهان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، همدان و کرمان درخواست داشته‌ایم. در سال‌های گذشته برای برگزاری جلسات آموزشی افراد متقاضی را خودمان انتخاب می‌کردیم اما امسال تصمیم گرفته‌ایم که در هر استان افرادی که مستعد آموزش هستند در کلاس‌ها حضور داشته باشند.
 
دبیر این دوره از جشنواره خاتم در توضیح جوایز این دوره گفت: در این دوره در هر بخش  سه برگزیده و سه تقدیری خواهیم داشت که به نفر نخست ۱۰ میلیون تومان، به نفر دوم ۷ میلیون تومان و به نفر سوم ۵ میلیون تومان اهدا خواهد شد. علاوه بر این مثل سه دوره گذشته تلاش کردیم تا نویسنده‌ای که در این حوزه قلم زده است را معرفی و تقدیر کنیم. به همین منظور در این دوره قرار است از حسین فتاحی تقدیر و تجلیل شود.
 
وی ادامه داد: خیلی دوست داشتیم که بخش کودک را از نوجوان تفکیک کنیم؛ اما متاسفانه در این بخش شاهد تکرار هستیم و کمتر فعالیتی را مشاهده کردیم. متاسفانه در کنار پیشرفت بخش بزرگسال باید بگوییم در بخش کودک و نوجوان پسرفت داشته‌ایم و به تکرار رسیده‌ایم.
 
قیصری در پایان گفت: خوشبختانه در بخش بزرگسال به بازآفرینی رسیده‌ایم به طوری که داستان‌ها در قلب تهران و دیگر شهرهای مهم می‌گذرد و خبری از داستان‌هایی در فضای مکه و مدینه و سال‌های زندگی پیامبر نیست. باید بگویم نگاه تغییر کرده است و وقتی به این شکل به سیره پیامبر نگاه می‌کنیم، می‌بینیم که چقدر دستمان باز است. پیامبر اکرم(ص) مانند یک معدن و منبع است که چندان نویسندگان به آن توجه نکرده‌اند.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.