جشنواره خاتم
Khatam Festival

آثاری از نویسندگان حرفه‌ای درباره پیامبر اسلام(ص) نداریم

1,113

 

آثاری از نویسندگان حرفه‌ای درباره پیامبر اسلام(ص) نداریم / ترجمه برترین‌های جشنواره خاتم

دبیر هفتمین دوره جشنواره خاتم گفت: متأسفانه آثاری از نویسندگان حرفه‌ای درباره پیامبر(ص) نداریم و اغلب آثار آن‌ها در حوزه زندگینامه و بازنویسی است و در مقابل نوقلمانی داریم که زندگی پیامبر را با دنیای معاصر پیوند زده‌اند

به گزارش خبرنگار ایکنا؛ آیین رونمایی پوستر هفتمین دوره جشنواره خاتم عصر امروز ۱۲ مردادماه با حضور علی‌اکبر اشعری، رئیس شورای راهبردی و مجید قیصری، دبیر جشنواره خاتم در فروشگاه کتاب زیتون برگزار شد. 

اشعری در این مراسم با بیان اینکه پس از برگزاری شش دوره جشنواره خاتم، امسال هفتمین دوره آن با محور سیره رسول اکرم(ص) برگزار خواهد شد، گفت: ما از آموزه‌های قرآنی می‌فهمیم که جامعه‌ای می‌تواند پیشرفت حقیقی داشته باشد که روابط بین مردم سالم و مبتنی بر اخلاق باشد و این با تزکیه نفس فراهم خواهد شد.

وی افزود: خداوند در قرآن مژده پیامبری را می‌دهد تا مردم او را الگو و اسوه خود قرار دهند؛ بنابراین مردم ضمن تبعیت از فرامین الهی و قرآن، لازم است با سیره پیامبر(ص) آشنا شوند. چون دعوت پیامبر جهانی است و سایر ادیان نیز می‌توانند مخاطب قرآن و کلام پیامبر باشند. 

اشعری ادامه داد: طی شش دوره برگزاری جشنواره خاتم، بیش از ۵ هزار اثر به دبیرخانه رسیده است و با وجود تعداد محدود برگزیدگان، تعداد زیادی از آثار هستند که به کمک اساتید می‌توانند تبدیل به داستان‌های ارزشمند شوند. 

رئیس شورای راهبردی با تأکید بر اینکه از هیچ نهاد و سازمانی درخواست کمک نکردیم و نمی‌کنیم، گفت: این جشنواره پیشکشی به ساحت پیامبر اکرم(ص) است و هر کسی توفیقی در این زمینه داشته باشد، می‌تواند به آن ورود کند. از زمانی که این جشنواره آغاز شده، نوشتن درباره پیامبر(ص) نیز رونق بیشتری گرفته است. همچنین به مرور آثار برتر جشنواره نیز به زبان‌های دیگر منتشر خواهد شد.

وی در پایان افزود: یکی از اتفاقات خوب این جشنواره روند رو به رشد کیفی آثار است و امیدوارم این روند ادامه یابد.

مجید قیصری، دبیر جشنواره خاتم نیز در ادامه گفت: در نخستین دوره جشنواره خاتم، بیشتر نگاه‌ها به پیامبر(ص) تاریخی بود و این تجربه وجود نداشت که به ابعاد دیگری از زندگی و سیره ایشان پرداخته شود. اما روندی که طی این سال‌ها طی شده، نشان می‌دهد که نسبت ما با پیامبر(ص) تغییر یافته و باید به ابعاد دیگر شخصیت و زندگی ایشان پرداخته شود و تلاش جشنواره نیز همین بوده که وجوه دیگری از سیره پیامبر را به جامعه نشان دهیم و نوقلمان را به این سمت و سو ببریم. این‌ها قدم‌های کوچکی است، اما افق‌های روشنی داریم.

وی افزود: عرصه زندگی و سیره پیامبر اکرم(ص)، عرصه فراخی است و مهم این است که تعداد بی‌شماری از نویسندگان به این موضوع گوشه چشمی داشته باشند. البته باب نیست که از نویسندگان حرفه‌ای برای نوشتن در این زمینه دعوت کنیم، اما عرصه را نیز محدود نکرده‌ایم. متأسفانه آثاری از نویسندگان حرفه‌ای درباره آن حضرت نداریم و اغلب آثار آن‌ها در حوزه زندگینامه و بازنویسی است. 

قیصری در پاسخ به سؤال خبرنگار ایکنا مبنی بر تفاوت نگاه نویسندگان خارجی و ایرانی نسبت به پیامبر(ص) گفت: اغلب آثاری که از خارج کشور دریافت کردیم، از کشور‌های سوریه، عراق، لبنان و افغانستان بوده است و اغلب این آثار با نگاه تاریخی بوده است و البته آن‌ها در این زمینه نیز بسیار محتاطند تا روایتی مطرح نکنند که باعث شائبه‌ها و بدعتی در این زمینه شود، بنابراین نسبت به این مسائل حساسند. از سوی دیگر با توجه به اینکه تعداد این آثار چندان زیاد نیست؛ از این رو نمی‌توانیم برآیند روشنی از آن داشته باشیم.

وی تصریح کرد: نویسندگان ایرانی برخلاف اینکه در دوره‌های اول جشنواره خاتم، داستان‌های خود را با نگاه تاریخی می‌نوشتند، اما در دوره ششم ۷۰ درصد نویسندگان توانسته بودند موضوع پیامبر را با جهان معاصر و دنیای امروز گره بزنند و ۳۰ درصد آثار بازنویسی بوده است. 

در پایان این آیین، پوستر فراخوان هفتمین دوره جشنواره خاتم رونمایی شد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.