برگزیدگان جشنواره هفتم خاتم معرفی شدند

باسمه تعالی

بیانیه هیئت داوران بخش بزرگسال هفتمین دوره جشنواره خاتم

لقد کان لکُم فی رسول الله اسوهً حَسَنهً   21  احزاب

رسول خدا، الگوی زیبا زیستن است.

 جشنواره خاتم به یاری خداوند متعال هفتمین دور‌ه خود را پشت سر گذاشت. در این دوره از جشنواره؛ همچون سه دوره گذشته، در خلال یک سال برگزاری جلسات هفتگی نقد و بررسی در فضای مجازی، ضمن نقد و بررسی ویژگی‌های فنی داستان‌های منتخب دوره‌های پیشین، ابعاد مختلف سیره پیامبر(ص) در روند داستانی مورد بررسی قرارگرفت و شرکت کنندگان در این جلسات علاوه بر آشنایی بیشتر با فنون داستان نویسی در باره سیره پیامبر اکرم(ص)، با شیوه نشان دادن سیره و سلوک آن حضرت در قالب داستان کوتاه، آشنا شدند. اما با وجودآموزشهای صورت گرفته وتلاش نویسندگان شرکت کننده در جشنواره برای نشان دادن تصویر یا تاثیر یا توصیف پیامبر در داستان های شان، هنوز فاصله ی زیادی با داستان خلاقانه چالش برانگیزی که خواننده را به کشف و شهود در جهان داستان بکشاند داریم.

هیئت داوران ذکر نکات ذیل را لازم می داند:

  • شخصیت های داستانی چیزی بیش از یک اسم و توصیفی مختصر درباره ی آن ها هستند یادگیری شیوه خلق شخصیت های زنده و قرار دادن آن ها در متن داستان و به چالش کشیدن شخصیت ها برای تصمیم گیری مبارزه ای دائمی است.
  • در داستان کوتاه حوادث پویایی باید طراحی شود تا این پویایی بر آدم های داستان تاثیر بگذارد و تحولی در کارها، بصیرت یا احساس شان پدید آورد. نمی توان طی صفحات متوالی داستان در گوشه ای نشسته و با استفاده از ترفندهای سبکی، بارها و بارها صرفا به توصیف یک چیز پرداخت و توقع داشت که روایت داستان را از تباه شدن برهاند.
  • توصیف بیش از حد در داستان کوتاه می تواند داستان را بخشکاند، طوری که تداوم دوباره حرکت ناممکن شود. می باید به هنگام نیاز و هم زمان با رخ دادن حرکت، از توصیف گریزپا استفاده کرد.
  • درونی سازی بیش از حد در داستان کوتاه می تواند تنش را از بین ببرد، زیرا نویسنده برای هر چیز دلیل قانع کننده ای می آورد و لذت کشف و جست و جو را از خواننده دریغ می کند. از قدیم هشدار داده اند که نویسنده ی داستان به جای حرف زدن باید نشان دهد.

و در پایان در این دوره نویسندگان نوقلم بیشتری در جشنواره شرکت کرده اند که این امر بسیار امیدوار کننده است و ضرورت تداوم و ارتقای کیفی آموزش ها را بیشتر عیان می کند.

 داستان‌های تقدیری بدون ترتیب اولویت عبارتند از:

داستان مردن نهنگ روی درخت نوشته کبری النج

داستان  پیامبر  نوشته رضا آسترکی

داستان راز خوشبختی نوشته معصومه میری

رتبه‌های بالاتر:

رتبه سوم به داستان جان پناه نوشته فاطمه السادات موسوی تعلق گرفت

رتبه دوم به داستان مورینکا نوشته ابوالفضل پروین  تعلق گرفت

و رتبه اول به داستان ساعت گمشده نوشته مرضیه فعله گری  تعلق یافت

هیأت داوران امیدوار است در دوره‌های بعد جشنواره، به داستان و داستان‌هایی دست یابد که هرکدام قدرتمندانه‌تر از دیگری، سطح ادبی جشنواره را بالاتر برده، زمینه‌ای برای ظهور و بروز ادبیات قدسی را فراهم آورد.

 

                        هیأت داوران مرحله انتخاب بخش بزرگسال هفتمین دوره جشنواره خاتم

                     زهرا کاردانی، مهدی زارع، علیرضا نعمت اللهی

                                       هیأت داوران مرحله نهایی بخش بزرگسال هفتمین دوره جشنواره خاتم

                                       مجید قیصری، محمدرضا شرفی خبوشان، مهدی کفاش، محمدعلی رکنی

 

باسمه تعالی

بیانیه هیات داوران بخش کودک و نوجوان هفتمین دوره جشنواره خاتم

لقد کان لکُم فی رسول الله اسوهً حَسَنهً   21  احزاب

رسول خدا، الگوی زیبا زیستن است.

       محمد (ص) رساترین پیام انسانیت است و جهان وام دار رسالت پیامبر خاتم حضرت محمد(ص) است. در دنیایی که اسلام و مسلمان در حد کلمه است و آنچنان که باید شناخته نشده، درست نوشتن از پیامبر اسلام جسارتی عالمانه می خواهد. 

داستان و داستان نویسی و نوشتن داستان  از پیامبر اعظم(ص) سن و سال نمی شناسد. این حرف تازه ای نیست و داستان های کودکانه ی جشنواره ی خاتم شاهدی است بر این مدعا.

هئیت داوران، ضمن ارج نهادن به همت والای همه ی نویسندگان شرکت کننده در هفتمین دوره ی جشنواره خاتم، مواردی را با هدف ارتقاء کیفی و کمی داستانهای جشنواره  عرضه می دارد:

  • جشنواره خاتم اقدامی جهت  برجسته سازی سیره ی  پیامبر عظیم الشان اسلام همراه با معرفی صفات و ویژگی های شخصیتی رحمه للعالمین است. با نوشتن داستانهای خلاقانه در جامعه ی معاصر برای کودک و نوجوان امروز، باید که شکوه و عظمت آخرین فرستاده ی خدا را هنرمندانه نشان دهیم تا با زبان هنر گام مهمی در آشنایی نسل نو جهت شناخت پیامبر مهر و رحمت برداریم.
  • شخصیت های باور کردنی از آدم های واقعی زاده می شوند و این از مهارت شمای نویسنده است که شخصیت ها را برای خواننده تصویر می کند. باید به شخصیت های داستانتان ایمان داشته باشید. باید آن ها را بشناسید و باید آن ها را به خواننده نشان دهید.
  • آدم های واقعی، به ویژه در موقعیت های پرتنش، همیشه منطقی نیستند. کودکان و نوجوانان، علاوه بر فکر کردن با مغزهایشان، با قلبشان یا هر جایی که احساسات عمیق آن ها را نشان دهد احساس می کنند و احساساتشان را بروز می دهند. کودکان و نوجوانان احساسات دیگری نیز دارند، کنجکاو هستند و گاهی خجالت می کشند، و احساس تنهایی می کنند. شخصیت های شما هم باید طیف گسترده ای از احساسات طبیعی را در داستان شما تجربه کنند.
  • نوشتن آنچه می دانید و تبدیل آن به داستان های قوی مستلزم این است که متوجه شوید چقدر زندگی کرده اید. هیچ کس زندگی شما را تجربه نکرده است و هیچ کس آنچه شما از نگاه خاص خود دیده اید ندیده است منبع نهایی، که شما در جایگاه نویسنده باید از آن در نوشتن استفاده کنید، خود شماست. و درباره ی آنچه می دانید بنویسید بهترین توصیه در خلق شخصیت های قوی برای کودکان و نوجوانان است.
  • به دلیل اهمیّت و حساسیت موضوع جشنواره، مطالعه و دقت بیشتر راجع به موضوع و همچنین جست و جوی ، تحقیق و تلاش بیشتر در انتخاب سوژه ها، نویسندگان باید توجه داشته باشند که از پرداختن به نکات کلیشه‌ای و شعار گونه که بین تمام شخصیت‌های دینی به شکل مشترک جاری بوده پرهیز کرده و داستانهای را قلم بزنند که علاوه بر جذابیت، ویژگی مهم تازگی و بکر بودن موضوع را نیز دارا و باور پذیر باشد.
  • بر اساس دستورالعمل اعلام شده ازسوی دبیرخانه ی جشنواره، مهم ترین و اصلی ترین نکته در زمینه ی داوری، رعایت اصول صحیح داستان نویسی بود. چنانچه در بعضی آثار عدم رعایت این اصول مانع بزرگی در خلق داستان های قوی کرد. و از طرف دیگر نویسندگان بزرگسال که برای کودکان و نوجوانان قلم می زنند، با آشنایی بیشتر از روحیات کودکان و نوجوانان امروز، آثار قدرتمندتری خلق کنند و با توجه به کیفیت بالا و سلیقه ی ادبی کودکان و نوجوانان امروز، این رده ی سنی را دست کم نباید گرفت و با تولید محتوای مناسب، عمیق تر وارد این حوزه شوند. بهترین شاهد بر این موضوع آثار رسیده از سوی نوجوانان و دانش آموزان در این دوره است که از کیفیت بسیار بالایی برخوردار بودند. چنانچه با پشتکار و آموزش بیشتر، قطعا آینده ی خوبی در انتظار این نویسندگان نوجوان خواهد بود.

در پایان هیات داوران ضمن ارج نهادن به همت والای همه ی اعضای شرکت کننده در این جشنواره و با آرزوی توفیق روزافزون برای این عزیزان، مراتب سپاس خویش را از همه ی دست اندرکاران و برگزار کنندگان این جشنواره اعلام می‌دارد.

هیات داوران از بین آثار رسیده در بخش کودک و نوجوان، سه اثر را شایسته تقدیر دانست.

آثارتقدیری بدون ترتیب عبارتنداز:

  داستان  چوکی های سوخته نوشته فاطمه آقایان زاده

داستان دسته های گل سرخ نوشته مونا بدیعی جوان

داستان مامان میمنت اهل مدینه است نوشته هدا حشمتیان

 رتبه های بالاتر:

 رتبه سوم به داستان  سرود وحدت  نوشته  لیلا دارابی تعلق گرفت

رتبه دوم به داستان  تابلوهای خاتم کاری  نوشته  نسترن حاتمی تعلق گرفت

و رتبه اول به داستان خاک، خون، پرتقال نوشته دریا چوبین تعلق گرفت

بخش دانش آموزی

آثار برگزیده:

رتبه سوم به داستان  بابانوئل یا حاجی فیروز  نوشته  کیمیا کامرانی کیا تعلق گرفت

رتبه دوم به داستان  چشمها ادامه دارند  نوشته  سوفیا رضایی تعلق گرفت

و رتبه اول به داستان آقای مهربون نوشته دنیا اسکندر زاده تعلق گرفت

امید است در سال­های پیش­رو، جشنواره  خاتم شاهد خلق و آفرینش داستان­هایی جذاب و محکم با نگاهی عمیق و تامل برانگیز به سیره پیامبر اسلام باشد.   انشاا…

هیئت داوران مرحله انتخاب  بخش کودک و نوجوان هفتمین دوره جشنواره خاتم

نیلوفر مالک، معصومه کریمی، عذرا سادات موسوی

           هیئت داوران مرحله نهایی بخش کودک و نوجوان هفتمین دوره جشنواره خاتم

                          مصطفی رحماندوست، محمد میرکیانی، مهدی میرکیایی

 

 

برگزیدگانجشنواره خاتمجشنواره هفتم
Comments (0)
Add Comment