جشنواره خاتم
Khatam Festival

اختتامیه سومین دوره جشنواره خاتم در مرکز فرهنگی شهرکتاب برگزار شد

1,914

رئیس شورای علمی جشنواره خاتم:

نگاهی مستمر و امروزی به پیامبر (ص) هدف جشنواره خاتم است

تجلیل از نقی سلیمانی به پاس سال‌ها درخشش در عرصه ادبیات دینی

محمدرضا سنگری، در آئین اختتامیه سومین دوره جشنواره خاتم، بیان کرد: جشنواره خاتم در پی این است که پیامبر (ص) را مستمر و اکنون ببیند؛ پیامبری که با ما زندگی می‌کند و مثل ماست. این شیوه، رویکرد جشنواره ادبی خاتم است.

آئین اختتامیه سومین جشنواره خاتم، عصر روز دوشنبه (۲۷ فروردین‌ماه۱۳۹۷ ) با حضور علی‌اکبر اشعری، مهدی فیروزان، محسن چینی‌فروشان، مجید قیصری، محمدرضا سنگری، مصطفی رحماندوست، طاهره ایبد، ، حمیدرضا شاه‌آبادی،  حسن محمودی، قاسمعلی فراست، زهرا زواریان و جمعی دیگر از اهالی ادب و هنر در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.
 محمدحسن شهسواری، داستان‌نویس در آئین اختتامیه سومین جشنواره خاتم گفت:موضوعی در فضای ادبیات درباره ارتباط رنسانس و مدرن و یکی از محصولات آن رمان و در ادامه داستان کوتاه که در قرن ۱۹ بوجود آمد، وجود دارد. به درستی رمان و داستان کوتاه را فرزند رنسانس و مدرنیته می‌دانند و کاملا فرزند عقل. بنابراین چون فرزند عقل است، باید افسون یا امر قدسی را زیر سوال ببرد. افسون‌زدایی را مرتبط با قدسی‌زدایی می‌دانند، در حالیکه در منابع خود غربی‌ها و میلان کوندرا که به‌نظر من بزرگترین نویسنده معاصر دنیاست، می‌گوید که اگر آن راهی که فلسفه رفت و متافیزیک را از زندگی غربی بیرون کرد، حتما تمدن اروپایی و تمدن غربی فرو می‌ریخت، چون انسان نمی‌تواند بدون متافیزیک زندگی کند. کوندرا معتقد است که رمان غربی در این میان توانست جامعه را به تعادل برساند.

نویسنده رمان«وقتی دلی» ادامه داد: رمان تا آنجایی که به افسون‌زدایی زیست ماقبل خودش می‌پردازد، امر عقلی است. اگر شروع رمان را «دن کیشوت» بدانیم می‌بینیم که این کار را انجام داده است. اما به محض اینکه خود عقل تبدیل به یک افسون جدید می‌شود، هنر و ادبیات وارد افسون‌زدایی عقل جدید می‌شوند، اگر این‌طور بود فقط رئالیسم و شکل خاصی از داستان حکمفرما در همان غرب حاکم می‌شد. بنابراین ما به‌عنوان کسی که ادعای مسلمانی داریم باید ثابت کنیم، آنچه که ۱۴۰۰ سال پیش در حجاز اتفاق افتاد، هنوز می‌تواند به پرسش‌های زندگی مدرن و انسان پاسخ دهد. برای اینکه ایمان زائیده تردید و راز است و هر دوره‌ای رازهای خود و به تبع آن تردیدهای خودش را دارد و انسان به دنبال منفذی هست که این راز و‌این‌تردیدهای‌ازپی‌رازرا‌تبدیل‌به‌یقین‌و‌ایمان‌‌‌‌‌کند.
شهسواری افزود: شاید خیلی بیراه نیست که نویسندگان جوان ما، پیامبر را به‌عنوان یک گمشده می‌بینند. شاید تاکنون بخاطر حضور پررنگ خیلی چیزها، شمایل حضرت را واضح نشان نداده‌اند و نویسنده معاصر بیشتر ایشان را به‌عنوان یک گمشده دنبال می‌کند.

نویسنده رمان «شب ممکن» تاکید کرد: این اشتباه زیاد گفته می‌شود که بروز ادبیات در ایران از همین نگاه هست که افسون‌زدا و قدسی‌زداست و این اشتباه است. به‌عنوان یک ادیب که عاشق داستان‌نویسی است، می‌گویم که خودمان را از بخش مهمی از ادبیات محروم می‌کنیم اگر فکر کنیم که ادبیات صرفا یک امر مدرن و ضد ایمان است. اگر به‌عنوان یک نویسنده هم به این دیدگاه نگاه کنم، افسوس خواهم خورد که خودمان را از بخش مهمی از ادبیات محروم کنبم. کما اینکه در همه این سال‌ها محروم ماندیم از این بخش از ادبیات. امیدوارم این جشنواره و همه کسانی که دغدغه ما را دارند، بتوانند فضاهای ادبیات را گسترده کنند و اگر کسانی که مدعی ایمان هستند، محدوده ایمان را انقدر محدود نکنند که پیامبر گمشده نسل جدید باشد.

محمدرضا سنگری نیز در این آئین بیان کرد: چهارگونه رویکرد نسبت به پیامبر (ص) می‌توانیم داشته باشیم. نخستین رویکرد، رویکرد مناسبتی است به این معنی که در مناسبت‌هایی که درباره این شخصیت بزرگ وجود دارد با وجود مبارک پیامبر (ص) ارتباط برقرار کنیم. برخورد دوم، رویکرد انفعالی و تقابلی است، یعنی رویدادی زمینه پرداختن به شخصیت پیامبر(ص) شود؛ مانند کشیدن کاریکاتور پیامبر (ص) در کشور دانمارک و یا تالیف کتاب «آیات شیطانی». رویکرد سوم تاریخی است، یعنی اینکه پیامبر (ص) را در متن تاریخ ببینیم، اما جشنواره خاتم در پی این است که پیامبر (ص) را مستمر و اکنون ببیند؛ پیامبری که با ما زندگی می‌کند و مثل ماست. این شیوه، رویکرد جشنواره ادبی خاتم است.
وی با اشاره به برخی نکات درباره آثار این دوره از جشنواره گفت: از مجموعه داستان‌‌های بخش بزرگسال جشنواره، ۷۵ داستان با روایتی از پیامبر (ص) آغاز شده بود، ولی در ادامه هیچ ارتباطی بین روایت و متن داستان دیده نمی‌شد و یا این ارتباط بسیار ضعیف بود. تعدادی از آثار نیز موضوعاتی مشابه به عصر پیامبر (ص) در امروز یافته بودند. ۳۲ داستان روح تداعی سلوک پیامبر را نشان می‌داد به این معنی که روایت در داستان جذب شده بود و برون‌داد داستان ما را به یاد آن روایت می‌انداخت. ۱۸ مورد از آثار کاملا حادثه‌ای تاریخی از عصر پیامبر را بازنویسی یا بازآفرینی کرده بودند. ۳۰ مورد از آثار نیز بی‌ربط بودند. همچنین برخی آثار عناصر زمانی و جغرافیایی داستان را نیز نشناخته بودند. اشکالاتی نیز در تصویرپردازی و همچنین گسستگی در اجزای برخی داستان‌ها به چشم می‌خورد. ولی در مجموع احساس کردم چند پله از سال گذشته جلوتر هستیم و به راحتی می‌توان بیش از ۵۰ داستان را در قالب کتاب منتشر کرد.

محسن چینی‌فروشان در ادامه درباره جوایز این جشنواره اظهار کرد: این جشنواره بودجه و حمایت دولتی ندارد و به‌صورت خصوصی اداره و برگزار می‌شود. باتوجه به نوسانات رخ‌داده در بازار، امروز معادل بودجه اختصاص‌داده شده به جای سکه وجه نقد‌به‌‌‌‌برگزیدگان‌‌‌اهدا‌‌شد.
وی در این زمینه افزود: به هریک از سه دانش‌آموز برگزیده، یک‌ عدد تبلت اهدا شد. همچنین به نفرات اول در هر دو گروه کودک و نوجوان و بزرگسال، مبلغ ۱۲ میلیون تومان یعنی ۳۰ درصد بیش از جایزه سال پیش، به نفرات دوم هشت میلیون و ۴۰۰ هزار تومان و به نفرات سوم ۶ میلیون تومان اهدا شد. دفتر نشر فرهنگ اسلامی برنامه‌ای هم برای افزودن بخش رمان خاتم به این جشنواره دارد که در این راستا نشستی در ماه‌های پایانی سال ۹۶ در جزیره کیش برگزار شد.

تجلیل‌ازنویسنده‌رمان«پیامبر(ص)»
در ادامه این آئین از نقی سلیمانی، نویسنده رمان «پیامبر (ص)به پاس سال‌ها تلاش در عرصه قلم، تجلیل شد.

مصطفی رحماندوست در این بخش در جملاتی کوتاه از نقی سلیمانی گفت: سلیمانی در کار بسیار سختگیر بوده که با این روحیه هم مخالفم و هم آن را ستایش می‌کنم، چون عامل پایداری اوست. خوشحالم که تمام نوشته‌های نقی سلیمانی در این سال‌ها بدون استثنا خوب است و از دل برمی‌آید. دلیل سختگیری او این است که خیلی خوانده و به یک نقطه انتخاب رسیده است. نقی سلیمانی بدون سفارش و درخواست، جزو نویسندگان خوب ادبیات دینی است که هیچگاه به‌خاطر جایزه ننوشته است.
رحماندوست ادامه داد: وی در یکی از آخرین کارهایش، مجموعه‌ای پنج جلدی برای کودکان و نوجوانان نوشته که در آن پیامبر(ص)را‌اززاویه‌ای‌دیده‌بودکه‌برای‌بچه‌ها‌پنجره‌ای‌جدید‌بازکند.
نقی سلیمانی نیز به‌عنوان آخرین سخنران این آئین بیان کرد: در جلد ششم رمان «پیامبر (ص)» به دعایی بسیار مهم از حضرت اشاره کرده‌ام با این مضمون که «خدایا چیزها را به ما چنان بنما که هستند». در واقع بخش عظیمی از چیزهایی که در جهان اتفاق افتاده از توهم‌هایی است که همراه انسان است یا انسان با خود همراه می‌کند و در نتیجه مسائل را با خطا می‌بیند. در همه جنبه‌های زندگی و حتی در نوشتن هم این امکان وجود دارد که برای خود توهم ایجاد کنیم، بنابراین توجه به این دعای پیامبر بسیار اهمیت دارد، چراکه انسان هر خصلتی که داشته باشد از همان دید به جامعه و مسائل نگاه می‌کند.

وی افزود: خوشحالم جشنواره‌ای با‌ عنوان خاتم و با محوریت داستان کوتاه درباره پیامبر اعظم (ص) برگزار می‌شود. ذکر این نکته ضروری است که نوشتن درباره پیامبر (ص) نباید به‌صورت مقطعی باشد، بلکه این امر باید به‌طور مستمر انجام شود. اما یکی از عیب‌های این جشنواره به اعتقاد من، پرداختن صِرف به داستان کوتاه است که خوشبختانه مسئولان برگزاری درصدد هستند رمان را هم به جشنواره بی‌افزایند. خیلی خوب است که پایگاهی متناسب با جشنواره راه‌اندازی شود و نویسندگان حرفه‌ای به نویسندگانی که می‌خواهند در این زمینه قلم بزنند، کمک فکری کنند.

دبیر علمی سومین دوره جشنواره خاتم مطرح کرد؛

داستان کوتاه در ساحت رسول اکرم (ص) حرکت تازه‌ای است.

مجید قیصری در آئین اختتامیه سومین دوره جشنواره خاتم، گفت: داستان کوتاه در ساحت رسول اکرم (ص)، حرکت نو و تازه‌ای است و همچون هر حرکت تازه‌ای نیازمند مطالعه، تحقیق و کوششی مضاعف است.

مجید قیصری، دبیر علمی سومین جشنواره خاتم، عصر روز (دوشنبه ۲۷ فروردین‌ماه) در آئین اختتامیه این جشنواره، گفت: امروز در حالی سومین اختتامیه جشنواره ادبی خاتم را برگزار می‌کنیم که سه سال پیش براساس یک نیاز، یک خلاء که در ادبیات داستانی خود با آن مواجه بودیم، این جشنواره را پی‌ریزی و پایه‌گذاری کردیم.
وی افزود: خوشبختانه با اهتمام و توجه نویسندگان خوش‌فکر و جوانی که در این سال‌ها ما را همراهی کردند، به این نقطه رسیدیم که حاصل آن، چند مجموعه داستان بوده است.
قیصری اظهار کرد: سه سال است که در سالروز بعثت پیامبر مهربانی‌ها، گردهم می‌آییم تا از سیره و شخصیت پیامبری سخن به میان بیاوریم که برای هدایت ما مبعوث شده است. اگر بعثت را برانگیخته شدن آن حضرت به مقام رسالت بدانیم که می‌دانیم، داستان کوتاه خاتم قرار است اول در مقام نویسنده، دوم در مقام خواننده برانگیزنده ما باشد.
این داستان‌نویس ادامه داد: سوال جشنواره ادبی خاتم این است که آیا ما به پیامبر خود ایمان داریم؟ آیا ما به پیامبر نیاز داریم یا نه؟ جایگاه پیامبر در زندگی ما براستی کجاست؟ داستان کوتاه قرار است به این سوال‌ها پاسخ بدهد.
دبیر علمی جشنواره خاتم، گفت: از آنجایی که نوشتن داستان کوتاه به معنای اخص کلمه، نه حکایت، مَثَل، قصه، بلکه داستان کوتاه در ساحت رسول اکرم (ص)، حرکت نو و تازه‌ای است و همچون هر حرکت تازه‌ای نیازمند مطالعه، تحقیق و کوششی مضاعف است. برهمین اساس در سال گذشته یک دوره سه‌روزه برای ارتقاء سطح آموزشی هنرجویان دعوت شده، برگزار کردیم. همچنین با راه‌اندازی یک گروه در فضای مجازی، این اقدام را پشتیبانی کردیم و امیدواریم در سال آینده این روند را ادامه دهیم. پشتوانه نظری و تئوری ما دراین زمینه بسیار اندک است.
وی افزود: خوشبختانه در دوره اخیر، با تمام کم‌و‌کاستی‌هایی که در اطلاع رسانی داشتیم، شاهد ارسال بیش از 572 اثر به دبیرخانه جشنواره خاتم بودیم که از این میان 210 اثر در حوزه کودک و نوجوان و تعداد 362 اثر در حوزه بزرگسال بود. در مرحله اول با تفکیک آثار که توسط هیأت علمی جشنواره صورت گرفت، در بخش کودک و نوجوان به 36 اثر و در بخش بزرگسال به 32 اثر در مرحله دوم رسیدیم.
قیصری درباره ملاک‌های داوری آثار در این دوره از جشنواره خاتم، بیان کرد: ملاک‌های داوری، ابتدا از جهت ساختار داستانی مورد توجه قرار گرفت و در مرحله بعدی پیوند داستان‌ها با موضوع جشنواره یعنی اسوه بودن شخصیت رسول مکرم اسلام محور بوده که داستان‌هایی از حیث زبان و ساختار بسیار پرقدرت بودند، ولی از نظر ارتباط با موضوع کمرنگ یا بالعکس بودند.
دبیر علمی جشنواره خاتم، ادامه داد: در بین آثار رسیده با توجه به رویکردی که در فراخوان سوم اعلام کرده بودیم، نگاه و توجه ویژه به اسوه بودن شخصیت رسول اکرم (ص)، مدنظر برگزارکنندگان جشنواره بود که این مهم در کمتر داستان‌ها مشاهده شد، که جا دارد مورد کنکاش و پژوهش محققان این حوزه قرار گیرد. در داستان‌ها بیش از آنکه به اسوه بودن پیامبر توجه کرده باشند ،نوعی گم‌گشتگی و جستجو برای حضور و ظهور شخصیت پیامبر مکرم اسلام را در زندگی شخصیت‌ها و راوی‌های داستان‌ها شاهد بودیم. این جستجو و کنکاش به خانه و کاشانه و خاک و مرز ایران محدود نشده و به فراتر از تاریخ و مرزهای ایران‌زمین نیز رسیده بود؛ انگار سرنوشت اویس قرنی در حال تکرار بود.
وی همچنین گفت: از نکاتی که باید به آن متذکر شوم، حضور چشمگیر نویسندگان زن در این دوره از جشنواره بوده، به‌گونه‌ای که در میان ۳۶ اثر رسیده به مرحله دوم داوری بخش کودک و نوجوان، فقط یک اثر از آقایان به مرحله نهایی رسیده است.
قیصری در پایان اظهار کرد: وظیفه خود می‌دانم از تمام کسانی که آثارشان را به دبیرخانه ارسال کردند و باعث پررونق‌تر شدن این  جشنواره شدند، کمال تشکر را بجا بیاورم. از هیأت علمی و داوران جشنواره که در ایام تعطیلات نوروز وقت گذاشته و آثار رسیده را با دقت و صبوری مطالعه کرده‌اند نیز تشکر کرده، توفیق روزافزون را برایشان از خداوند متعال مسئلت دارم. امیدوارم در سال جاری، شاهد شکوفا شدن داستان ایرانی خاصه در حوزه ادبیات دینی و شخصیت رسول مکرم اسلام باشیم. هرچند که بضاعت ما کم است، ولی امید بسیار داریم.

 

معرفی ۱۰ اثر برتر بخش بزرگسال سومین دوره جشنواره خاتم

آثار برتر سومین دوره جشنواره خاتم در بخش بزرگسال شامل سه اثر تقدیری، سه اثر برگزیده، یک اثر در بخش ویژه، یک اثر در بخش فارسی‌زبانان و یک اثر در بخش بین‌الملل در آئین اختتامیه این دوره از جشنواره معرفی شدند.

‌آئین اختتامیه سومین دوره جشنواره خاتم،‌ روز دوشنبه ۲۷ فروردین‌ماه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.
آثار برتر این جشنواره در بخش بزرگسال به شرح زیر معرفی شد: 
داستان‌های تقدیری بدون ترتیب اولویت:
«صدیق» نوشته زهرا سادات ثابتی
«سفر تا سفره عشق» نوشته گودرز ایزدی
«عربی با یک گل در اورسور» نوشته سیده عذرا موسوی
این آثار به دلیل نگاه نو، ساختار داستانی مناسب، سوژه‌ای قابل توجه، زبان داستانی و نثری روان، از سوی هیأت داوران شایسته تقدیر شناخته شده‌اند.
رتبه‌های بالاتر:
رتبه سوم به داستان «راز فراموشی خانه پیامبر» نوشته فائضه غفارحدادی
رتبه دوم به داستان «سعوف» نوشته امین اطمینان
رتبه اول به داستان «محمد نگفت من گفتم» نوشته رقیه کریمی 
هیات داوران جایزه ویژه خود را به داستان «گلاب خانه ما کی تمام شد» نوشته محمدعلی رکنی تقدیم می‌کند.
هیات داوران از داستان «خشک آوی» نوشته نجیبه فیروزی در بخش فارسی‌زبانان تقدیر به‌عمل می‌آورد.
هیات داوران از خانم سوانا مهرابیان، نویسنده مسیحی کشورمان به خاطر نگارش داستان «حدیبیه» تقدیر به‌عمل می‌آورد.
هیات داوران در بخش بین‌الملل از داستان «الحب محمد» نوشته خانم ملاک علی الخطیب از کشور لبنان تقدیر به‌عمل می‌آورد.

بیانیه هیات داوران بخش بزرگسال سومین دوره جشنواره خاتم
بسم‌الله الرحمن الرحیم
لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَن کانَ یَرجُو اللَّهَ وَالیَومَ الآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثیرًا﴿ احزاب آیه ۲۱﴾
نوشتن از پیامبر رحمت، زیبا و ستودنی است. پیامبری که لطف بی‌پایان خداوند برای جهانیان است. او که با دلی باصفا، زیبایی‌های اخلاقی‌اش را به منصه ظهور درآورد و مقام انسان کامل را به تجلی نشست.
بررسی داستان‌های ارسالی از سوی نویسندگان جشنواره خاتم، توفیقی لذت‌آفرین برای هیأت داوران بود و لحظاتی شیرین که با خوانش هر داستان، عطر خوش محمدی فضای دل و جان را آکند. داستان‌ها علی‌رغم پیش‌بینی هیأت علمی و برگزارکنندگان نسبت به دو دوره قبل جشنواره از حد نصاب مقبولیت بالاتر بودند، ادبیت و معنویت در برخی داستان‌ها به‌هم آمیخته، تابلو‌‌ی داستان‌های زیبایی به زیور نقش آراسته شده‌اند. داستان‌هایی درخور و قابل‌اعتنا که بی‌اغراق تحسین هیأت داوران را با خود به همراه داشته است.
عنوان جشنواره، «داستان کوتاه»، توجه هیأت داوران را به دو نکته اساسی معطوف داشته است. نکاتی همسو و همطراز که داستان بودن آثار از یک‌سو و مرتبط بودن آن‌ها با حکمت معنوی، سیره، گفتار و تاریخ زندگی پیامبر را ضروری می‌داند. بر این اساس، از نظر هیأت داوران هم ساختار داستانی مدنظر بوده، هم نسبت آن با موضوع موردنظر که ویژگی بارز آثار این دوره است. برخی از آثار علی‌رغم نسبتی که با مضمون داشتند، به دلیل بی‌بهرگی یا کم‌بهرگی از ساختار داستانی لازم، از راه یافتن به رتبه‌های بالا بازماندند. همچنین آثاری که از ساختار مناسب بهره داشتند، اما از نسبت لازم با موضوع بری بوده‌اند، امکان صعود نیافته‌اند. لذا آنچه در پی می‌آید، نتیجه ارزیابی‌ها و بررسی‌هایی است که با توجه به دو اصل پیشین، پس از طرح در شورای داوری جشنواره برگزیده شده‌اند.
هیأت داوران لازم می‌داند از تک‌تک نویسندگان ارجمندی که در این فراخوان شرکت نموده، آثارشان مایه برکت و وسعت این جشنواره شده، سپاسگزاری نماید و اجر و توجه ویژه حضرتش را برای آن گرامیان آرزو کند.
هیأت داوران ذکر چند نکته را درباره آثار بررسی شده ضروری می‌داند:
۱-توجه به مستندات تاریخی و استفاده از منابع معتبر برای داستان‌نویسان ضروری است. اکتفا به شنیده‌ها و مشهودات و یا مراجعه به کتب دسته چندم و نامعتبر، گاه به داستان‌ها لطمه جدی وارد می‌سازد.
۲-مشاوره و همفکری با کارشناسان حوزه دین و تاریخ اسلام می‌تواند برای نویسندگان بسیار مفید باشد. هیأت داوران با داستان‌هایی مواجه شدند که در صورت اعمال اصلاحات ویرایشی تاریخی به آثاری موفق و مقبول بدل می‌شدند.
۳- دربازنویسی رویدادها و اتفاقات تاریخی، نویسندگان باید به شرایط و نیازهای جامعه امروز، سلائق و ذهنیت مخاطب توجه بیشتری داشته باشند. گاهی برخی منقولات، وَلو به فرض صحت، چندان با باورها و سلائق مخاطب سازگار نیست و به دافعه می‌انجامد.
۴-توجه به جاری ساختن زندگی پیامبر بعنوان الگو در زندگی امروز، در قالب داستان‌هایی معاصر بسیار ضروری است و خوشبختانه در این دوره شاهد اتفاقات خوبی در این زمینه بوده‌ایم.
۵-سیره و زندگی حضرت رسول (ص)، مملو از روایات و حوادث بیشمار است. موضوعات پرداخت شده در داستان‌ها محدود و گاه تکراری است. به‌نظر می‌آید این گنج بی‌پایان مستعد کاوش و جستار بیشتری است و همت عالی‌تری برای یافتن این گوهرها لازم به نظر می‌رسد.
۶- نگاه تاریخی به موضوع پیامبر اکرم (ص) اگرچه لازم و ضروری است، اما به‌نظر می‌رسد وجه ادبیت ادبیات ایجاب می‌کند که با نگاهی ژرف‌تر به وجه وجودی و حِکمی رسول خاتم و رابطه ایشان با خداوند و انسان‌ها پرداخت و انتظار ظهور داستان‌هایی قوی‌تر را داشت.
هیأت داوران امیدوار است در دوره‌های بعد جشنواره، به داستان و داستان‌هایی دست یابد که هرکدام قدرتمندانه‌تر از دیگری، سطح ادبی جشنواره را بالاتر برده، زمینه‌ای برای ظهور و بروز ادبیات قدسی را فراهم آورد. بی‌شک، آن روز به یاری دم محمدی‌اش ، دیر نخواهد بود. انشاءا…

               هیأت داوران بخش بزرگسال سومین دوره جشنواره خاتم               
   محمدرضا سنگری، مجیدقیصری، حمیدرضا شاه آبادی، ابوتراب خسروی، حسن محمودی

 

برگزیدگان بخش کودک و نوجوان سومین دوره جشنواره خاتم معرفی شدند.

هشت اثر شایسته تقدیر، برگزیده و برنده جایزه ویژه در بخش کودک و نوجوان سومین دوره جشنواره خاتم، معرفی شدند.

‌آئین اختتامیه سومین دوره جشنواره خاتم،‌ روز دوشنبه ۲۷ فروردین‌ماه در مرکز فرهنگی شهر کتاب برگزار شد.

آثار برتر این جشنواره در بخش کودک و نوجوان به شرح زیر معرفی شد:
الف) هیأت داوران، داستان‌های «احمد احمد» و «قصه درخت پیر» نوشته علی ناصری را شایسته تقدیر می‌داند.
ب) رتبه‌های بالاتر:
رتبه سوم به داستان «ماجرای سوسمار» نوشته معصومه دهنوی
رتبه دوم به داستان «کوکو» نوشته صدیقه ملازینعلی
رتبه اول به داستان «این خانه پر از نام محمد است» نوشته معصومه کریمی
ج) هیأت داوران جایزه ویژه خود را به طور مشترک به داستان‌های:
«یک سطل شیر شتر» نوشته سپیده شیخ‌لو
«تنها کلمه» نوشته معصومه علیزاده صدقیانی
«پیامبر رحمت» نوشته دنیا احمد بابوری
تقدیم می‌کند.

بیانیه هیات داوران بخش کودک و نوجوان سومین دوره جشنواره خاتم
بسم‌الله الرحمن الرحیم
لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللَّهِ أُسوَهٌ حَسَنَهٌ لِمَن کانَ یَرجُو اللَّهَ وَالیَومَ الآخِرَ وَذَکَرَ اللَّهَ کَثیرًا﴿ احزاب آیه ۲۱﴾
نوشتن درباره پیامبری که رحمت بی‌پایان خداوندی برای همه جهانیان است، زیبا و ستودنی است. پیامبری که دوستدار کودکان بود و امت خود را به دوست داشتن کودکان فرا می‌خواند و می‌فرمود: اَحِبُّوا الصِّبیانَ وَ ارحَمُوهُم؛ کودکان را دوست بدارید و با آنان مهربان باشید و آن‌قدر برای آن‌ها اهمیت قائل بود که حضور آن‌ها را مایه برکت خانه می‌دانست؛ بَیتٌ لا صِبیانَ فیهِ لا بَرَکَهَ فیهِ.
علاوه بر این، داستان‌های ارسالی بخش کودک و نوجوان به دبیرخانه جشنواره خاتم، توفیقی لذت‌آفرین برای هیأت داوران بود که عطر خوش محمدی را به دل و جان ‌نشاند. عامل مسرت بخش دیگر برای داوران، اراده حضور نویسندگان جوان و نوجوان، کمتر آشنا به فنون نویسندگی، ازجمله دانش‌آموزان در کنار نویسندگان نام‌آشنا در این دوره جشنواره بود.
هرچند بررسی آثار ارسالی به دبیرخانه جشنواره سوم در بخش کودک و نوجوان حکایت از دقت‌نظر بیشتر نویسندگان و تلاش آن‌ها برای ارتقای کیفیت آثار نسبت به دو دوره قبل داشت، اما همچنان یادآوری نکاتی برای توجه علاقه‌مندان به حضور در دوره‌های بعدی جشنواره ضروری است:
۱- استفاده از منابع معتبر تاریخی و روایی برای داستان‌نویسان ادبیات دینی ضروری است. اکتفا به شنیده‌ها و مشهودات و یا مراجعه به کتاب‌هایی که از اعتبار لازم برخوردار نیستند به داستان‌ها لطمه جدی وارد می‌سازد.
۲- مشاوره و همفکری با کارشناسان حوزه دین و تاریخ اسلام می‌تواند برای نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان بسیار مفید باشد. داوران با داستان‌هایی مواجه شدند که در صورت اِعمال چند اصلاح و نکته ویرایشی تاریخی به آثاری موفق و مقبول بدل می‌شدند.
۳- دربازنویسی رویدادها و اتفاقات تاریخی، نویسندگان کودک و نوجوان به اقتضائات امروز و سلایق و ذهنیات مخاطبان توجه بیشتری نمایند. گاهی برخی منقولات، وَ لو به فرض صحت، چندان با باورها و سلایق مخاطبان سازگار نیستند و به دافعه می‌انجامند.
۴-توجه به جاری ساختن روح تعالیم و سیره پیامبر در زندگی امروز و در قالب داستان‌هایی معاصر بسیار ضروری است و خوشبختانه در این زمینه شاهد اتفاقات خوبی بوده‌ایم.
اطمینان داریم مسیری که جشنواره با اتکال به خداوند تبارک و تعالی و اعتماد به هوش و ذوق سرشار نویسندگان درپیش گرفته، موجب خواهد شد هر سال نسبت به دوره قبل شاهد رشد و بالندگی داستان‌نویسی و دریافت داستان‌هایی با غنای بیشتر ادبی و محتوایی باشیم.
 
                     هیأت داوران بخش کودک و نوجوان سومین دوره جشنواره خاتم
                                   مصطفی رحماندوست، طاهره ایبد، افسانه شعبان نژاد

 

در پایان مراسم اختتامیه سومین دوره جشنواره خاتم آقای محمدخانی فراخوان چهارمین دوره جشنواره خاتم را اعلام کرد:

  جشنواره خاتم داستان کوتاه ویژه پیامبررحمت ۱۳۹۷

فراخوان و شرایط شرکت در جشنواره چهارم:

موضوع داستان برگرفته از ویژگی‌های شخصیتی و سیرۀ حضرت رسول اکرم(ص) به عنوان الگو، با توجه به نیازهای مخاطب و شرایط امروز جهان و مستند به اسناد و روایات معتبر باشد.

حجم آثار ارسالی حداکثر ۵۰۰۰ کلمه باشد.

تألیف و ارسال آثار برای همۀ گروه های سنی، پیروان همه ادیان و مذاهب و به زبانهای مختلف آزاد است.

آثاری که تنها از طریق پست و یا از طریق پایگاه اینترنتی جشنواره در فرمت های doc.docx.  وpdf  به همراه نشانی دقیق پستی و الکترونیک، شماره تلفن ثابت و همراه و شرح حال کوتاهی از نویسنده ارسال شود به بخش مسابقه راه می‌یابند.

آثاری به مسابقه راه می‌یابند که قبلاً منتشر نشده، و یا در سایر مسابقات ارائه نشده باشند.

آثار ارسالی عودت داده نخواهد شد.

تقویم اجرایی جشنواره:

مهلت ارسال ۳۰/۱۰/۱۳۹۷
آیین اختتامیه وتقدیم جوایز همزمان با ایام عید خجسته مبعث فروردین ۱۳۹۸ برگزار خواهد شد.

 اطلاعات تکمیلی شامل محورهای موضوعی داستان، معرفی تعدادی از منابع معتبر و سایر شرایط را در پایگاه اینترنتی جشنواره ببینید.

جوایز: نویسندگان سه اثر برتر در هر یک از دو حوزۀ «کودک و نوجوان» و «بزرگسال» به ترتیب ذیل اهداء می‌گردد:

نفر اول ۱۲۰ میلیون ریال به همراه دیپلم افتخار
نفر دوم ۸۵ میلیون ریال به همراه دیپلم افتخار
نفر سوم۶۰ میلیون ریال به همراه دیپلم افتخار
نفر چهارم تا ششم ۵ میلیون ریال به همراه لوح تقدیر
جایزه ویژه هیئت داوران ۵۰ میلیون ریال به همراه لوح تقدیر

دبیرخانه جشنواره خاتم:   شماره تماس: ۰۲۱۲۲۹۴۱۸۰۷ – ۰۲۱۲۲۹۳۶۱۴۰ داخلی ۱۱۵

  نشانی پایگاه: www.jashnvarekhatam.com یا www.khatamfestival.com

   تهران: میدان هروی- خیابان شهید وفامنش- خیابان آزادی- خیابان شهید افتخاریان- کوچه مریم- شماره ۲۳

کدپستی: ۱۶۶۹۷۴۷۴۱۴ دفتر نشر فرهنگ اسلامی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.